2010: Nu eens échte cijfers over browsers en besturingssystemen 
Browsers
Het aantal bezoeken per browser over geheel 2010:

Duidelijk te zien is dat IE nog altijd zeer dominant is. Wanneer we alleen de maand december pakken, dan is wel duidelijk dat dit afneemt; maar nog altijd ruim de grootste. Opvallend is wel de opmars van Safari.

Versies van IE
Afname van IE 6? Mwoah, langzaam maar zeker; maar nog altijd niet verwaarloosbaar:

In december:

Besturingssystemen
Windows is in 2010 nog altijd verreweg de grootste met > 88% marktaandeel. De iPad is ondanks dat deze pas enkele maanden verkrijgbaar is nu al even groot als Linux.

Wanneer je kijkt over december, dan pikken de iPad en OS/X wel wat aandeel af van Windows:

Versies van Windows
Komen we uit bij de bewering dat Windows 7 groter zou zijn dan Windows XP. Over heel 2010 is dit in ieder geval niet zo:

In de laatste maand van dit jaar is Windows 7 wel wat groter geworden, maar nog altijd flink kleiner dan Windows XP. Vista heeft het in ieder geval wel bijna ingehaald.

Mobiele apparaten
Windows is helemaal weggevaagd in 2010. Android heeft 12% van de markt, maar is kansloos tegen iOS.

In de laatste maand van dit jaar groeit Android wel ten koste van Symbian, maar de achterstand op iOS wordt nog groter:

01-'11 Non-javascript fallbacks in ASP.NET MVC
12-'10 Intelligente suggesties, deel 4: Aantallen, caching en Protocol Buffers
Reacties
Of mag je dat niet zeggen?
Zonder dat te weten vind ik deze statistieken een stuk interessanter: http://tweakers.net/stats/?Action=Browserstats
Agreed.Hahn schreef op maandag 03 januari 2011 @ 14:54:
En welke 'echte' website is dit?
Zonder dat te weten vind ik deze statistieken een stuk interessanter: http://tweakers.net/stats/?Action=Browserstats

Zoals hierboven gezegd. Met vrij veel pageviews.GrooV schreef op maandag 03 januari 2011 @ 14:53:
En over welke site gaat het hier? Dat is namelijk ook van belang om een algemeen beeld te krijgen
De Tweakers stats zijn natuurlijk verre van representatief voor geheel Nederland.Hahn schreef op maandag 03 januari 2011 @ 14:54:
En welke 'echte' website is dit?
Zonder dat te weten vind ik deze statistieken een stuk interessanter: http://tweakers.net/stats/?Action=Browserstats
[Reactie gewijzigd op maandag 3 januari 2011 14:59]
Jammer dat die niet de verschillende IE versies laat zien.Hahn schreef op maandag 03 januari 2011 @ 14:54:
En welke 'echte' website is dit?
Zonder dat te weten vind ik deze statistieken een stuk interessanter: http://tweakers.net/stats/?Action=Browserstats
Maar op minder tech-georienteerde sites zoals Nationale Vacaturebank is ook nog een fors groter deel IE-gebruikers inderdaad.
edit: Crap! goed voornemen voor 2011: leer F5-en

[Reactie gewijzigd op maandag 3 januari 2011 15:00]
Bij Tweakers ga je wel heel andere statistieken (die niet representatief zijn voor de hele markt) tevoorschijn toveren in vergelijking met een "echte" website. Net als wanneer je op een BMW het automerk van de users gaat peilen, je veelal BMW eruit krijgt.Hahn schreef op maandag 03 januari 2011 @ 14:54:
En welke 'echte' website is dit?
Zonder dat te weten vind ik deze statistieken een stuk interessanter: http://tweakers.net/stats/?Action=Browserstats

Edit: volgende keer geen spuit 11 spelen door niet te F5'en

[Reactie gewijzigd op maandag 3 januari 2011 15:02]
Nou goed, geeft wel weer aan waarom we nog steeds 100% voor IE 6 ontwikkelen.Airdack schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:01:
Tsja funda.nl is wel een website waar de echt gemiddelde internetgebruiker komt ... want op Tweakers komen toch veel meer mensen die nieuwe dingen proberen en beter op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen, en meer verstand hebben van computers in het algemeen. Hier blijkt dus ook wel even mooi uit dat er nog evenveel mensen IE6 gebruiken als dat mensen Chrome gebruiken, niet echt een cijfer om trots op te zijn...
Toch typisch dat de verschillen zo groot zijn dan, dit zou haast een indicatie zijn dat we in Nederland veel harder vasthouden aan IE dan in andere Europese landen. Ik zie zo snel namelijk geen andere reden voor het grote verschil... tenzij bezoekers aan funda.nl toevallig allemaal vastzitten aan IE om de één of andere redenThe_Fes schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:35:
Leuk dat je dit met ons deelt, maar wat doet jou denken dat jouw getallen meer representatief zijn voor de Nederlandse en Europese bevolking dan de gegevens van statcounter? Je hebt het wel over de data van één site (met 4 miljoen hits per maand in maart 2010) tegenover die van random set van Nederlandse websites met 260 miljoen hits per maand (althans in mei 2010).

Hoop wel dat er onderhand bijgehouden wordt hoeveel extra ontwikkelingstijd die ondersteuning kost, tegenover het aantal bezoekers / pageviews van die browser. Hebben jullie ook al een IE6-upgrade waarschuwing hier en daar? evt. in de vorm van zo'n IE waarschuwingsbalkje. Dan kan die 5% nog verder omlaag gebracht worden ^^.creator1988 schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:04:
Nou goed, geeft wel weer aan waarom we nog steeds 100% voor IE 6 ontwikkelen.
Alhoewel het goed mogelijk is dat die 5% van de strikte bedrijven komt, kan me zo voorstellen dat er veel vanaf het werk naar die site (en gelijksoortigen) gebrowsed wordt.
Op mijn eigen website zie ik over het hele vorige jaar toch hele andere statistieken, zoals:
99.16% Windows.
0.28% Linux.
40.89% Firefox.
33.31% Internet Explorer.
17.34% Chrome.
6.85% Safari.
15.99% 1920x1080.
14.32% 1280x1024.
13.24% 1680x1050.
10.30% 1024x768.
8.04% 800x600.
Vergelijk je dit met alleen december dan zijn de statistieken echt nagenoeg gelijk

Overigens is het aantal IE6 ook nog vrij groot, er zijn zelfs nog mensen die IE5.5 of lager gebruiken (Ja, ze bestaan nog).
@ndeleeuw: Google Analytics.
[Reactie gewijzigd op maandag 3 januari 2011 15:45]
Klopt. Pieken IE6 gebruik komt overeen met werktijden. En dat gebruik verwachten we niet te kunnen beïnvloeden door een upgrade-waarschuwing te tonen. Dat begrijpt de gebruiker niet en tevens kan hij er niets aan doen, dus is het eigenlijk compleet zinloos.YopY schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:40:
[...]
Alhoewel het goed mogelijk is dat die 5% van de strikte bedrijven komt, kan me zo voorstellen dat er veel vanaf het werk naar die site (en gelijksoortigen) gebrowsed wordt.
In ontwikkeltijd is IE6 vooralsnog niet dramatisch. Qua CSS en HTML wordt het steeds minder pixel perfect, zolang het er naar onze standaarden acceptabel uitziet en functioneel is. Wordt grotendeels veroorzaakt doordat we in de afgelopen jaren genoeg bugs hebben gefixed, dus komt niet vaak voor dat we tegen een IE6 bug aanlopen die we niet al kennen.
De gebruiker zal het best begrijpen, en ik moet persoonlijk zeggen dat ik het niet erg vind om een keer een waarschuwingsbalkje of popup ofzo weg te klikken. Wat ik wel erg vervelend vind is wanneer een site IE6 gebruikers niet toelaat. Dat je dus een scherm krijgt met upgraden of wegwezen (maar dan netter verwoord). Met IE6 is de opmaak vaak wat verkeerd, maar de informatie is doorgaans nog prima toegankelijk, en ik wil daar graag nog gewoon bij kunnen.Jeroen Mulder schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:51:
[...]
Klopt. Pieken IE6 gebruik komt overeen met werktijden. En dat gebruik verwachten we niet te kunnen beïnvloeden door een upgrade-waarschuwing te tonen. Dat begrijpt de gebruiker niet en tevens kan hij er niets aan doen, dus is het eigenlijk compleet zinloos.
Ik zit hier op mijn werk ook vast aan IE6, en ik kan dus niet upgraden. Sommige sites lijken daar geen rekening mee te houden..
Ik geloof eerlijk gezegd vrij weinig van de statistieken van StatCounter. Volgens de STIR heeft funda een bereik van 22 procent van de Nederlandse internetpopulatie. Lijkt me dat we dat vrij goed afdekken dan.The_Fes schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:35:
Leuk dat je dit met ons deelt, maar wat doet jou denken dat jouw getallen meer representatief zijn voor de Nederlandse en Europese bevolking dan de gegevens van statcounter? Je hebt het wel over de data van één site (met 4 miljoen hits per maand in maart 2010) tegenover die van random set van Nederlandse websites met 260 miljoen hits per maand (althans in mei 2010).
Wellicht worden dit soort berichten door StatCounter verspreid om wat traffic voor hun eigen diensten te genereren? Ik had namelijk altijd wel het idee dat Nederland altijd een van de voorlopers was qua nieuwe technieken. Zie ook de breedbandpenetratie.Airdack schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:37:
Toch typisch dat de verschillen zo groot zijn dan, dit zou haast een indicatie zijn dat we in Nederland veel harder vasthouden aan IE dan in andere Europese landen. Ik zie zo snel namelijk geen andere reden voor het grote verschil... tenzij bezoekers aan funda.nl toevallig allemaal vastzitten aan IE om de één of andere reden
[Reactie gewijzigd op maandag 3 januari 2011 16:03]
(ter referentie: webshop voor technische branche, b2b, niet groot maar wel breed bezocht)
Een heleboel is relatief. Zelfs al laat je de groep 13-19 jaar weg, dan nog verklaart dit niet het gigantische verschil tussen deze twee resultaatsets.truegrit schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:56:
Wordt funda niet het meest gebruikt door mensen die ook daadwerkelijk interesse hebben in huizen? Volgens mij sluit je hier een heleboel jongeren mee uit
Een aanzienlijk deel van onze bezoekers zal zowel op het werk, als thuis naar de site kijken. De vraag is of je ze dan een andere experience wilt bieden.The_Fes schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:58:
Ik zit hier op mijn werk ook vast aan IE6, en ik kan dus niet upgraden. Sommige sites lijken daar geen rekening mee te houden..
ps. Een beetje bescheidenheid zou je niet misstaan.
[Reactie gewijzigd op maandag 3 januari 2011 16:09]
Denk je nu het tegenovergestelde aan te kunnen kaarten ? Met de statistieken van een NEDERLANDSE website ? Wil je andere statistieken :
Percentage bezoekers funda.nl uit spanje : 0%
Percentage bezoekers funda,nl uit italie : 0%
Percentage bezoekers funda.nl uit duitsland : 1%
Percentage bezoekers funda.nl uit frankrijk : 0%
enz
owh en daarbij :
"De Europese Unie heeft in totaal een inwonersaantal van ongeveer 500 miljoen" bron wikipedia...
Aantal nederlandse inwoners : 16.6 miljoen, bron cbs...
Oftewel is je nederlandse site representatief voor het europese gebruik van browsers : heel wetenschappelijk onderlegde antwoord : naaaaahhhhh.....
Wat meer interessant is: waarom blijft een groot gedeelte van de NL gebruikers aan IE hangen?
De doelgroep van funda is >20+
En een groot aandeel Nederlanders <20 is vernieuwender qua besturingsystemen en browsers. De cijfers hierboven zijn niet representatief voor de gehele bevolking. Daarvoor zou deze gecombineerd moeten worden met bijv hyves

Met een stevige voetnoot over Alexa en hoe deze uberhaupt zijn demografie normaliseert, maar ook funda.nl heeft niet zonder meer een representatieve demografie.
Waag je niet teveel aan statistieken. Glad ijs.
`
Ik vind de statistieken van tweakers.net minder zeggen dan de staistieken van funda. Dit komt omdat de meeste bezoekers wel enige interesse in hardware, software, techniek etc heeft en dit de doorsnee gebruiker niet heeft.
Daarom is de kans groter dat een tweaker een andere browser heeft dan IE...
De vraag is uiteraard in hoeverre bezoekers uit de onderste sociale klasses wel meer Firefox/Chrome/Linux zouden gebruiken. Als iemand daar cijfers van heeft hou ik me zeer aanbevolen.
Hyves-cijfers (bereik: 54.2% in 13-19 jr.) van 28 februari 2009: "85% gebruikt IE op Hyves, 11% FF, 2% Safari, <1% Chrome en 0,22% Opera. 97% zit op Windows, 2,5% op Mac, 0,29% op Linux."
Nog meer Windows dus.
N.B. De demografie van veel sites is gewoon beschikbaar. Googlen op "naamsite STIR"
[Reactie gewijzigd op maandag 3 januari 2011 17:25]
Wat ik wel apart vind is dat Opera mini dan wel weer als aparte browser wordt genoemd en niet bij het aandeel Opera erbij wordt geteld.
Het afnemende beeld van IE6 gebruikers wordt wel bewezen door de statistieken over januari 2010 ernaast te leggen:
http://www.netmarketshare...10&qptimeframe=M&qpsp=132
Hierin is een daling van maar liefst 7% over afgelopen jaar te zien, wat natuurlijk niet verwonderlijk is in deze 4/5 jaarlijkse cyclus bij bedrijven.
[Reactie gewijzigd op maandag 3 januari 2011 20:46]
Bij de besturingssystemen hebben we 98,5% voor windows. XP haalt 54%, 7 35% en Vista 10% .
Gewoon om even snel aan te tonen dat jongeren (dat is uiteindelijk ons doelpubliek) echt op een totaal andere manier het net opgaan dan volwassenen.
Zou mooi zijn (ook met het ook op concurrentie) als Apple volgend jaar over de 10% komt. Apple was toch jarenlang een bedrijf met wellicht minder dat 5% marktaandeel in Nederland, maar sinds de introductie van de iPod wordt het langzaam maar zeker toch steeds meer.
Ik denk dat die website een goede voorstelling geeft van de gemiddelde Nederlander.
Van jong tot oud
Van laagopgeleid tot hoogopgeleid
Nee, vind ik. Dan kun je beter algemenere statistieken nemen, zoals die van statcounter.
"Echte cijfers over browsers en besturingssytemen" is dus wat kort door de bocht. Zo kan ik het ook.
Mij bekende huishoudens gebruiken:
2x Vista, 3x W7, 4x XP, 1x DamnSmallLinux
7x Firefox, 2x IE7, 1x IE8
Lekker nuttig zo he?
Onzin. Ik heb hierboven de demografische gegevens van funda. Vrij goed verspreid over de Neerlandse bevolking. Voor de duidelijkheid nogmaals: http://www.funda.nl/media...ktscan_wonen_okt2010a.pdfCio schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 18:06:
Bruibare stats voor ontwikkelaars van websites gericht op dezelfde doelgroep, maar stats over de doelgroep ontbreken! Beetje als de gemiddelde prijs van fruit per kilo bij de C1000 geven.
"Echte cijfers over browsers en besturingssytemen" is dus wat kort door de bocht. Zo kan ik het ook.
Mij bekende huishoudens gebruiken:
2x Vista, 3x W7, 4x XP, 1x DamnSmallLinux
7x Firefox, 2x IE7, 1x IE8
Lekker nuttig zo he?
Recente cijfers voor België kan je hier vinden:
Browser gebruik - cijfers 2011 België
Dus; thnx!
Reageren is niet meer mogelijk